Pojęcie oraz klasyfikacja imprez kulturalnych
Pod pojęciem imprezy kulturalnej kryje się szereg imprez takich jak imprezy sportowe, imprezy rozrywkowe oraz imprezy typowo kulturalne. Tak więc wymienić wśród nich można koncerty, wykłady, wystawy, czy mecze. Odbywać się mogą zarówno w teatrach, operach, cyrkach, kinach, muzeach, obiektach sakralnych, halach sportowych i innych instytucjach kultury, jak też po prostu w plenerze. Imprezy kulturalne klasyfikuje się na cykliczne, które odbywają się systematycznie każdego roku zazwyczaj o tej samej porze, a także na specjalne, które odbywają się raz.
Kwalifikacje do zawodu organizatorem imprez kulturalnych
Choć istnieją studia poświęcone organizacji imprez, to zawód ten wykonywać może każdy, kto się do niego nadaje. Chodzi o osobę asertywną, energiczną, inteligentną, a przede wszystkim kontaktową, bo należy pamiętać, iż taka osoba znajduje się w ciągłym ruchu. Organizator powinien mieć obeznanie w organizacji imprez kulturalnych, czyli w zarządzaniu instytucją kultury, zarządzaniu projektem, public relations, a nawet marketingu. Ponadto organizator powinien być prezencyjny i otwarty.
Kim jest organizator imprez kulturalnych
Organizator imprez kulturalnych, jak sama nazwa wskazuje, zajmuje się całościową organizacją imprez kulturalnych na każdym etapie ich realizacji. Podkreślić należy, że zajmuje się on całościową organizacją i na każdym etapie realizacji, ponieważ nie muszą, ale mogą wspomagać go osoby zajmujące się organizacją częściową i w określonym etapie realizacji. Organizator imprezy kulturalnej to zatem nie osoba, która wszystko wykonuje, ale która wszystko nadzoruje, a zatem swoisty dowódca.
Jakie ma zadania organizator imprez kulturalnych
Po pierwsze organizator imprez kulturalnych nadzoruje wszystkie osoby działające przy wydarzeniu, jak i przebieg samego wydarzenia oraz przygotowań do niego. Po drugie organizator imprez kulturalnych dogaduje się z osobami występującymi w czasie wydarzenia, czyli zawiera z nimi kontrakty, negocjuje warunki, realizuje transakcje finansowe. Po trzecie organizator imprez kulturalnych odgrywa rolę PR-owca i rzecznika prasowego promując wydarzenie i udzielając odpowiedzi na wszelkie dotyczące wydarzenia pytania - podkreśla agencja eventowa FM PRO z Wrocławia.
Jak zorganizować imprezę kulturalną
Pierwszy etap organizacji imprezy kulturalnej to narodzenie się pomysłu na nią, podjęcie decyzji co do jej daty i miejsca oraz rozważenie wszelkich za i przeciw z nią związanych. Drugi etap to planowanie budżetu imprezy kulturalnej, podczas którego należy pamiętać o wynagrodzeniach i poczęstunkach dla osób występujących podczas wydarzenia i dla osób działających przy wydarzeniu, wydatkach na sprawy techniczne oraz wydatkach na sprawy promocyjne. Trzeci etap to podział obowiązków, czyli wyznaczenie kto czym się zajmie, przy czym sam organizator wszystko i wszystkich przy tym nadzoruje. Czwarty etap to zapoznanie się ze wszystkimi panującymi aktualnie przepisami odnośnie imprez kulturalnych oraz załatwienie wszelkich potrzebnych zezwoleń. Piąty etap to poszukanie patronów medialnych, patronów honorowych, a także ewentualnych sponsorów. Szósty etap to promocja imprezy kulturalnej, przy czym należy pamiętać o współpracy z mediami. Siódmy etap to właściwa organizacja dnia przed imprezą, dnia imprezy i dnia po imprezie, a także przygotowanie się na różne awarie w czasie wydarzenia.