Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Lubań
Vademecum kierowcy – katalizator samochodowy

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Katalizator to ważna część układu wydechowego w samochodzie, która niestety z czasem ulega naturalnemu zużyciu lub uszkodzeniu. Właśnie dlatego warto wiedzieć, do czego w ogóle służy katalizator, a także jak rozpoznać jego awarię. Jak działa katalizator w aucie?
Vademecum kierowcy – katalizator samochodowy

Głównym zadaniem katalizatora jest redukcja szkodliwych substancji ze spalin poprzez ich częściową neutralizację. Dokonuje się to w jego wnętrzu, gdzie na specjalnych blokach (ceramicznych) obecne są substancje katalityczne aktywujące procesy chemiczne redukujące np. tlenek azotu lub zamieniające tlenek węgla na mniej szkodliwy dwutlenek węgla. Dzięki temu samochody wyposażone w katalizatory są bezpieczniejsze dla środowiska naturalnego i mogą spełniać coraz bardziej wyśrubowane normy emisji spalin. Stosowane obecnie nowocześniejsze katalizatory trójfunkcyjne potrafią zneutralizować nawet 90% szkodliwych pierwiastków, ale do pracy wymagają obecności w spalinach niedopalonego paliwa, dlatego montuje się je w samochodach z wtryskiem sterowanym sondą lambda. Warto wiedzieć, że w urządzeniach tych stosuje się metale szlachetne, które potem są odzyskiwane. Właśnie dlatego stare katalizatory skup przyjmuje z otwartymi rękami i potrafi za nie zapłacić całkiem wysoką cenę.

Żywotność katalizatorów i objawy ich awarii

Najnowsze modele katalizatorów zwykle odznaczają się długą żywotnością i wytrzymują przebiegi około 200 tysięcy kilometrów. Często jednak pogorszenie jakości spalin następuje dużo wcześniej i badanie techniczne wskazuje na konieczność wymianę katalizatora już po przejechaniu około 100, a nawet 50 tys. km. Oprócz naturalnego zużycia katalizator ulega różnym awariom np. gdy zostanie gwałtownie schłodzony po wjechaniu w kałużę lub gdy do jego wnętrza dostanie się obca substancja. Awarię lub nieprawidłową pracę katalizatora można rozpoznać po wielu charakterystycznych symptomach m.in. wzroście zużycia paliwa, nierównej pracy silnika, gorszych osiągach (spadek mocy jest charakterystyczny przy zapchaniu się katalizatora), hałasie dobiegającym spod podwozia. Sygnałem, że coś niedobrego dzieje się z katalizatorem może być także paląca się kontrolka check engine.

Niesprawny katalizator należy wymienić na nowy - montaż używanego jest niezgodny z prawem, podobnie jak całkowity demontaż katalizatora. Warto pamiętać, że zużytą część chętnie przyjmie skup katalizatorów, który przekaże ją do specjalnej firmy odzyskującej z katalizatorów cenną platynę i rod. Oddanie do skupu starego katalizatora pozwala pokryć część wydatków związanych z zakupem nowego urządzenia.


MR



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 25 kwietnia 2024
Imieniny
Jarosława, Marka, Wiki

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl